Thursday, May 8, 2008

AMIN SHAHAB KEMBARA MENCARI DIRI



8 Mei 2008

Acara Titian Budaya/One Kilometer World/National Museum-Glass Atrium

Aku berkesempatan bertemu dengan S Amin Shahab lagi dalam satu dunianya yang ingin dikongsi dengan khalayak. Pertama kali aku diberitahu projek ini ialah ini kira-kira lebih 4 tahun dulu di pamerannya di NST, KL. Ketika, itu ia masih lagi di peringkat asas dan perancangan. Kini, ia menjadi satu kenyataan. Semakin hari, ia menjadi menjadi perkara yang lebih serius dan lebih serius.

Dengan hanya menggunakan pena Artline 0.5/0.4 dan sejauh ini sudah digunakan sebanyak 1,500 batang, Amin membawa pengembaraannya ke beberapa negeri dan tempat yang begitu asing di dunia. Dengan menyinggah ke beberapa negara ketiga disamping melukis dan melukis, kini ukuran lukisan Amin sudah melebihi 700 meter dan dia ingin sekali mencapai ke tahap 1 kilometer dalam waktu terdekat ini. Ini memang satu pencapaian yang amat luar biasa.

Memang sejak zaman 70'han Amin begitu aktif dengan lukisan-lukisan surealis dan juga alam yang misterius. Kembara ke negara-negara seperti Greece, Mesir, Cambodia, India, Peru, Mexico, Sabah, Sarawak dan beberapa tempat pendalam. Kembara di tempat ini yang mencetuskan idea-idea kehidupan dan ketemadunan manusia.

Dan satu lagi pertemuan S Amin Shahab yang paling berharga dan istimewa bila dia menemui salasilah keluarganya hingga ke generasi ke 37. Dalam perjalanan yang dimulakan pada 26.04.04 , ini merupakan satu pencapaian mega yang amat luarbiasa oleh seorang seniman yang juga luarbiasa, mental, ketahanan dirinya dan juga stamina untuk menjelajah.

Sebagai seniman, Amin berkebolehan tinggi dalam seni halus, amat puitis bila mengarang senikata lagu, dan amat kritis bila menjadi pengarah filem.

Aku salut dengan pencapaian kamu Bro...

No comments: