Friday, January 30, 2009

MELUKIS KE HUJUNG NYAWA



Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR
khadijah.mohamadnor@kosmo.com.my

Pelukis tersohor dari Indonesia, Ibu Kartika tidak pernah menggunakan bekas warna, sebaliknya menjadikan jari dan tangannya sebagai palet.

IBU KARTIKA telah menzahirkan banyak karya seni yang merupakan testimoni dalam perjalanan hidupnya sebagai seniman.

USIANYA mencecah 74 tahun pada 27 November lalu. Bagi kebanyakan orang, usia emas itu adalah waktu untuk 'bersara' daripada segala pekerjaan ketika zaman muda. Waktu itulah yang akan digunakan untuk bersama keluarga dan melayan telatah cucu yang mencuit hati.

Namun kepada pelukis tersohor Indonesia, Kartika Affandi dia masih kuat dan bersemangat untuk menghasilkan karya seni yang sudah sebati dalam dirinya.

Mesra membahasakan dirinya dengan panggilan Ibu Kartika, dia menjelaskan, jika tidak melakukan sesuatu badannya akan berasa letih dan tidak bermaya.

"Ibu takut kematian akan menjemput dengan cepat sekiranya ibu tidak bekerja," katanya berjenaka ketika ditanya mengapa masih setia dengan aktiviti memalitkan warna-warna di helaian kanvas.

"Sebenarnya, sejak kecil Ibu telah dididik agar sentiasa bertanggungjawab dengan apa yang dilakukan. Contohnya, pada usia lima tahun, papi (ayah) sudah meletakkan tanggungjawab pada Ibu untuk membawa lukisan ke sekolah dan memberinya kepada guru.

"Sejak itu, Ibu banyak belajar mengenai tanggungjawab daripada papi. Malah, bakat melukis yang ada dalam diri Ibu diwarisi daripada papi yang sering mengajak Ibu mengikutnya walau ke mana dia pergi untuk berkarya," jelas anak kepada seniman ulung Indonesia, Affandi dan pasangannya, Maryati.

LUKISAN yang bertajuk Terbelenggu menggambarkan perasaan Ibu Kartika ketika itu.

Pada tahun 1950, Ibu Kartika mengikut ayahnya menghadiri kursus di Art School, Tagore University, Shantiniketan, India. Selepas itu, dia merantau ke seluruh India bersama kedua-dua ibu bapanya. Kemudian, pada tahun 1952, dia menyertai kursus musim panas di Polytechnic School of Art di London. Di sana, Ibu Kartika bertemu dengan seorang pelukis, Sapto Hudoyo yang kemudian menjadi suaminya.

Setelah berkahwin dengan Sapto, Ibu Kartika mula serius dalam bidang tersebut dan sentiasa menggunakan kesempatan yang ada untuk melukis dan berkarya.

Hasil perkahwinannya dengan Sapto, Ibu Kartika dikurniakan lapan cahaya mata. Dalam pada itu, dia menyedari bahawa fungsi wanita bukan sekadar melahirkan anak dan bergelar ibu, sebaliknya wanita juga boleh menyumbang sesuatu untuk masyarakat. Dalam konteks dirinya, beliau melahirkan karya-karya seni yang bernilai.

Berlainan dengan pelukis lain, Ibu Kartika gemar melukis apa sahaja objek yang disukai. Malah, dia langsung tidak peduli sama ada lukisan itu akan disukai orang atau tidak. Selain itu, dia tidak pernah terfikir adakah lukisannya boleh dijual.

Bagi Ibu Kartika, melukis memberi kepuasan pada dirinya untuk menggambarkan mengenai peristiwa yang dilihat di depan mata atau yang pernah dilalui sepanjang hayatnya.

"Sebab itulah Ibu suka melukis di lapangan atau di kawasan terbuka. Ibu tidak gemar melukis di dalam studio kerana merasakan idea akan menjadi sempit dan kurang menjadi.

"Paling utama, Ibu suka menjadikan kehidupan sebagai subjek dalam menghasilkan karya," ujar nenek kepada 10 orang cucu itu.

Pameran pertama yang disertai Ibu Kartika ialah Sanggar Seniman di Alun-Alun, utara Jogjakarta pada tahun 1957. Ketika itu, dia bersama enam pelukis wanita lain yang kebanyakannya isteri pelukis seperti ibunya, Maryati; Kustiah (isteri Edi Sunarso) dan Ruliyati (isteri Dan Sumaryono) bekerjasama mengadakan pameran itu.

Sehingga kini, Ibu Kartika telah pun mengadakan ratusan pameran sama ada secara solo mahupun berkumpulan di serata pelosok dunia. Antaranya termasuklah di Singapura, Itali, Jerman, Perancis, Belgium, Australia, Belanda dan Austria. Selain itu, Hong Kong, Brazil, Eropah Timur, Thailand, Taiwan, Hungary dan Amerika Syarikat (AS).

Terbaru, Pameran Solo Catan Kartika Affandi sedang berlangsung di Galeri RA Fine Arts, Kuala Lumpur. Pameran yang bermula sejak 15 Januari lalu itu akan berakhir pada 9 Februari ini. Profesor Zakaria Ali, seorang pakar sejarah seni dan pensyarah di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pula menjadi kurator jemputan pameran tersebut.

Ini merupakan pameran kedua Ibu Kartika di Kuala Lumpur. Kali pertama ialah pada tahun 1971 di Samat Art Gallery.

KARYA bertajuk Rumah Lambok yang dihasilkan pada tahun 1993.

Apa yang menarik mengenai Ibu Kartika ialah kebolehannya melukis dan berkarya dengan kedua-dua belah tangannya tanpa rasa kekok.

Sama ada kiri atau kanan, tangan Ibu Kartika tetap gigih melakar warna-warna di permukaan kanvas dan menghasilkan lukisan terbaik sekali gus menakjubkan mata yang memandang.

"Ibu sebenarnya memang seorang yang menggunakan tangan kiri atau kidal. Tetapi apabila mula melukis, Ibu mampu menggunakan kedua-dua belah tangan yang dikurniakan Tuhan," ujar Ibu Kartika yang boleh dianggap sebagai satu-satunya pelukis wanita Indonesia yang masih belum berjaya disaingi setakat ini.

Selain menggunakan kedua-dua tangannya untuk melukis, Ibu Kartika juga dianggap unik kerana tidak pernah menggunakan bekas warna, sebaliknya menjadikan jari dan tangannya sebagai palet.

Hingga kini, Ibu Kartika telah berjaya menghasilkan hampir 700 koleksi karya dan lukisan sepanjang penglibatannya dalam bidang seni lukis.

ORANG RAMAI yang hadir pada Pameran Solo Catan Kartika Affandi, di Galeri RA FIne Arts, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Malah, kejayaan seni Ibu Kartika turut mendapat pengiktirafan negara luar. Antaranya, beliau pernah menerima Anugerah Gold Medal dari Academica Italia Salsomaggiore pada tahun 1980; Anugerah Ijazah Kehormat sebagai Maestro di Pittura daripada International Seminar of Contemporary & Modern Art, Itali (1982); Master of Painter daripada Youth of Asian Artist Workshop (1985) dan banyak lagi.

Menurut Pengarah Galeri RA Fine Arts, Raja Ahmad Aminullah, perjalanan seni yang ditempuh oleh seniman ulung Indonesia itu adalah satu perjalanan yang luar biasa.

"Kita dapat melihat raut wajah diri Ibu Kartika yang kadangkala hadir dalam lukisannya. Pada umur sebegini, beliau menzahirkan banyak karya-karya seni yang merupakan testimoni dalam perjalanan hidupnya sebagai seniman.

"Secara peribadi, saya kagum dengan keperibadian Ibu Kartika dalam menghasilkan karya kerana dia adalah seorang pelukis yang jujur dan berbicara secara langsung dengan setiap lukisannya," kata Raja Ahmad yang menyanjungi kehebatan Ibu Kartika.

Masih belum puas berkarya

MESKIPUN telah menghasilkan hampir 700 koleksi lukisan sepanjang hidupnya, Ibu Kartika Affandi masih belum mencapai kepuasan dalam berkarya.

Berbicara tentang itu, dia tidak mahu berpuas hati dengan setiap karya yang dihasilkan kerana melalui lukisan, dia mampu menaikkan semangat dalam diri untuk terus maju ke depan sebagai pelukis yang tiada tandingan.

“Dalam setiap karya, Ibu akan meletakkan sepenuh hati padanya. Ibu akan berusaha untuk menyiapkan sesuatu lukisan secepat mungkin tetapi bukan sambil lewa, sebaliknya penuh teliti.

“Malah, Ibu akui jika sedang melukis, Ibu tidak akan mempedulikan apa sahaja yang berlaku di sekeliling Ibu sehinggalah lukisan itu siap sepenuhnya,” tutur Ibu Kartika tersenyum.

Selain melukis, Ibu Kartika juga menghabiskan masa lapangnya dengan melakukan kerja-kerja restorasi lukisan milik ayahnya, Affandi.

PALITAN warna Ibu Kartika tetap memperlihatkan suntikan lembut seorang wanita.

Menurut kurator jemputan pameran solo Ibu Kartika, Profesor Dr. Zakaria Ali dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), teknik Ibu Kartika yang menyentuh dan mengawasi adalah sejenis mentera visual iaitu amalan seorang anak yang amat setia pada memori ayahnya.

“Sepanjang hayatnya, Ibu Kartika cuba membebaskan dirinya daripada pengaruh ayahnya. Tetapi dia tidak upaya. Memang Affandi mempunyai caranya sendiri.

“Begitu juga anaknya, Ibu Kartika. Tetapi masih ada perbezaan antara mereka. Sapuan berus Ibu Kartika walaupun ketika dibakar oleh perasaan marah yang tidak terhingga, masih tetap mempunyai sentuhan seorang wanita yang lembut,” jelasnya dalam buku Pameran Solo Catan Kartika Affandi.

Apa yang pasti, dalam perjalanan hidup yang cukup panjang sebagai pelukis, Ibu Kartika berhasil membentuk citra dirinya sendiri walaupun tidak sepenuhnya melepaskan diri daripada pengaruh ayahnya, Affandi.

No comments: