Saturday, February 28, 2009

DRAMA 1988..SEGARIS SINAR MENANG 5 ANUGERAH



27 Febuari 2009 - Tahun lepas (2008), aku telah dijemput oleh Shortman Films untuk menulis skrip untuk sebuah drama yang mula-mula dipanggil Constellations. Setelah beberapa perbincangan, kami semua setuju untuk menamakan drama ini 1988...Segaris Sinar. Aku pula ditugaskan untuk menulis dua skrip dari lapan yang ada. Penulis lain ialah Johari Aziz, Muzafar Yusof dan Seri Wahyuni. berbanding dari tiga penulis yang lain, aku yang boleh dianggap paling 'muda' dalam penghasilan drama TV. Alhamdulillah, atas tunjuk ajar mereka, aku dapat tunaikan amanah aku walaupun ditekan oleh waktu dan keyakinan.

Sanif Olek sebagai pengarahnya dan Abu Marhalim pula sebagai produsernya. Gabungan belakang tabir dan pelakon2 utama dan tambahan yang hebat2 belaka, drama ini telah memenangi 5 anugerah kesemuanya dalam Pesta Perdana 10. Drama ini dianugerah sebagai Pengarah Terbaik-Sanif Olek, Drama Terbaik, Skrip terbaik-Seri Wahyuni, pelakon pembantu terbaik-JA Halim dan Pelakon harapan terbaik-Hasif Nasir.
Kisah 7 anak yatim yang menjadi teras utama mempunyai kelebihan dari jalan cerita yang tidak membosankan berbanding dengan Jeritan Sepi, Mandai United dan lain2 lagi.
Alhamdulillah kerana berjaya akhirnya Segaris Sinar merangkul 5 anugerah dari 10 yang dicalonkan. Tahniah untuk semua...

No comments: