Friday, February 27, 2009

BELASUNGKAWA IBRAHIM HUSSEIN




Berita Harian Malaysia ONLINE
Allahyarham berjaya mengangkat bangsa dan negara dengan kanvas sebagai wahana

PEMERGIAN pelukis tersohor Malaysia, Datuk Ibrahim Hussein, 73, ke Rahmatullah pagi semalam selepas serangan jantung kali kedua, meninggalkan lompang yang sukar diisi pelukis lain negara ini ekoran kejayaan Allahyarham mencipta legenda tersendiri dalam dunia seni rupa tanah air.

Allahyarham yang diserang sakit jantung pada jam 4 petang kelmarin, dirujuk ke Pusat Perubatan Pantai di Bangsar, sebelum serangan kedua pada jam 4 pagi semalam yang membawa kepada kematiannya, meninggalkan seorang isteri, Datin Sim dan seorang anak perempuan, Alia.

Sebagai seniman seni rupa dengan peribadi dan kreativiti sangat unik, memungkinkan Allahyarham berada pada kedudukan paling selesa berbanding rakan seangkatannya, tetapi segala-galanya itu dikecapi selepas berjuang bermati-matian mendapatkan tempat pada persada tempatan dan antarabangsa.

Allahyarham yang dilahirkan di Sungai Limau, Yan, Kedah, pada 13 Mac 1936, menerima latihan seni rupa di Royal Academy Schools London pada 1963 hingga 1966, Byam Shaw School of Drawing & Painting London (1959 - 1963) dan Nanyang Academy of Art Singapore (1956).

Kecintaan yang mendalam kepada dunia seni rupa dengan keyakinan bahawa ia mampu menyatupadukan rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama dizahirkan melalui penubuhan Yayasan Kebudayaan dan Muzium Ibrahim Hussein pada 1992 yang terletak di Pasir Tengkorak, Langkawi.

Tunggul sentuhan Allahyarham menjadi arca seni luar biasa.
Allahyarham mengambil masa selama 11 tahun bagi merealisasikan impiannya untuk mendirikan muzium dan yayasan berkenaan dan melaburkan lebih RM 5 juta selepas beberapa percubaan menemui kegagalan serta hanya terlaksana pada 1992 dan dilancarkan pada tahun yang sama.

Allahyarham mula mengadakan pameran solo dan berkumpulan sejak 1963 dengan sesetengah daripada karyanya kini dipamerkan di Muzium dan Yayasan Kebudayaan Ibrahim Hussein serta dibuka kepada orang ramai pada 2000, sempat menganjurkan Festival Seni Lukis Antarabangsa Langkawi (Lifa) pada tahun terbabit.

Berasal daripada keluarga yang miskin, semangatnya dalam dunia seni rupa mula berkobar-kobar pada usia awal 20-an, sesuai dengan situasinya sebagai pelukis muda dengan matlamat memperjuangkan kebebasan dalam berkarya bagi memungkinkannya meluahkan segala yang berlegar dalam benak dan hati.

Tidak mungkin Allahyarham melupakan segala jerih payah yang terpaksa dilaluinya sebelum mencipta kejayaan luar biasa dalam dunia seni rupa tanah air, terutama ketika segala-galanya yang dimilikinya dicuri ketika menuntut di London dari 1963 hingga 1966.

Figura sepasang kekasih dipamerkan di tingkat satu Muzium dan Yayasan Seni Ibrahim Hussien.
Sebagai satu-satunya pelajar dari Asia di Byam Shaw Art School di London dan berasa terlalu sunyi tanpa teman dan ahli keluarga, Ibrahim meneruskan kehidupan dengan bekerja sebagai posmen, pelakon tambahan, pencuci pinggan mangkuk, selepas kecurian kerana peristiwa itu benar-benar menjadikannya miskin.

Kesungguhan beliau dalam berkarya sepanjang lebih 50 tahun membawanya ke persada antarabangsa dan kepakarannya diakui negara luar melalui penganugerahan pelbagai pingat dan darjah kebesaran termasuk Griffin Prize, London (1964), Smithsonian Institute, American Workshop, Venice (1970), Crystal Award World Economic Forum di Switzerland pada 1997), Order of Bernado O'Higgings, Chile (1995), dan Order of Andres Bello Venezuela (1993).

Allahyarham yang juga adik kepada Sasterawan Negara (SN), Datuk Abdullah Hussain dan Ketua I, Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena), Prof Emeritus Tan Sri Ismail Hussein, dinobatkan sebagai Tokoh Melayu Terbilang sempena sambutan ulang tahun penubuhan Umno ke-61 di Dewan Merdeka, PWTC, pada 2007.

Penyair, Datuk Baharudin Zainal, menyifatkan Allahyarham sebagai tokoh pelukis yang sarat dengan pemikiran dan sangat sensitif kepada perkembangan persekitaran serta dunia bangsanya, bukan saja dalam kerangka tempatan tetapi juga dalam perkembangan nasional bangsanya, terutama dalam penerokaan pembangunan.

“Beliau mempunyai pegawai perhubungan awam yang luar biasa berbanding pelukis seangkatan dengannya seperti Seniman Negara, Datuk Syed Ahmad Jamal dan penerima Anugerah Penulisan Sea 1984, Latiff Mohidin dan Yeoh Jin Leng, sehingga berjaya memacu nama dan hubungannya dengan dunia antarabangsa,” jelasnya.

Baharuddin yang juga Presiden Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena), meletakkan Allahyarham sebagai salah seorang peneraju sastera moden Malaysia dan bukan saja saja menjadi ikon serta lambang kreativiti bangsa Malaysia,

tetapi juga imej negara di dunia lebih luas.

“Seperti pelukis lain, Allahyarham ada mesej tersendiri dan kuat dalam setiap karyanya. Karyanya bukan sekadar luahan perasaan dan imaginasi peribadi, tetapi pandangan serta tafsiran terhadap masalah nasional dalam hubungan sejagat. Ini antara kekuatan seniman seperti Ibrahim.

Keupayaan Ibrahim dalam mengangkat dan menafsir karya dalam pelbagai bidang untuk dipindahkan ke kanvas, antaranya dapat dilihat melalui luahan hatinya berhubung Angkasawan Pertama Malaysia dan menafsir karya daripada citra tempatan lewat puisi SN, Allahyarham Datuk (Dr) Usman Awng, Pak Utih,” ujarnya yang turut dikenali sebagai Baha Zain.

No comments: