Thursday, September 16, 2010

REVIU ALBUM MAHER ZAIN




ALBUM ‘THANK YOU ALLAH’

MAHER ZAIN SEBARKAN MESEJ KEDAMAIAN

Maher Zain, seorang penyanyi, produser dan penggubah lagu merupakan bintang baru dalam dunia muzik Islam yang moden. Dengan lirik-lirik lagu-lagunya yang penuh makna bertujuan untuk menyebarkan inspirasi serta menghiburkan dan menyebarkan mesej kedamaian dan harapan kepada dunia.

Maher Zain, jejaka berumur 28 tahun ini merupakan rakyat Sweden dari keturunan asal keluarga Lubnan. Dalam bidang pelajaran, beliau memiliki Sarjana Kejuruteraan Nautika. Pengalamannya sebagai produser muzik serta pernah bekerja disamping Lady Gaga, RedOne juga dengan Michael Jackson.

Album Thank You Allah dilancarkan pada November 2009 dan mempunyai 13 buah lagu. Label Awakening Records merupakan syarikat rakamannya. Dalam rangkaian Facebooknya, kini hampir mencapai 400,000 penggemar.

Dalam lelaman Youtube juga boleh didapati lagu-lagu Maher Zain yang ramai telah menontonnya. Hampir dua juta telah menonton klip-klip video seperti Palestine Will Be Free, Insha Allah (versi Inggeris, Arab, Turki, Perancis) dan The Chosen One,

Meninggalkan kerjaya yang begitu lumayan dalam aliran industri muzik di New York di mana beliau telah bekerja rapat dengan produser-produser yang ternama serta artist seperti Akon, Lady Gaga, Enrique Inglesias serta Michael Jackson (hanya menyebut beberapa nama). Maher memilih muzik yang menjadi refleksi latarbelakangnya, iaitu Eropah, Arab dan juga Muslim. Dia juga bertugas dengan Awakening Records (yang telah melancarkan karier penyanyi Britain, Sami Yusuf) untuk memberi inspirasi kepada belia dunia.

Pada awal Mac 2010, album sulungnya Thank You Allah telah dilancarkan oleh Awakening Records menjadi album nombor satu paling laris di Amazon.com dalam segmen muzik dunia. Maher sudahpun mengadakan konsert di Sweden, Kanada, Australia, Amerika, UK, Perancis, Mesir, Algeria dan juga Bahrain. Dengan kecintaan dalam muzik begitu mendalam, bakat yang luarbiasa dan gaya yang unik, kariernya berkembang dengan tiada ada batasnya.

Inspirasi pertama dalam muzik sebenarnya lahir dari ayahnya, seorang penyanyi yang sering membuat persembahan di kota indah Tripoli, Lebanon. Terpikat dengan alat-alat muzik, Maher mendapat keybodnya yang pertama sewaktu umur sepuluh tahun. Sejak itu, muzik menjadi sebati dalam hidupnya. Keluarganya berhijrah ke Sweden sewaktu beliau berumur 8 tahun, dan dia melanjutkan pelajarannya di situ sehingga menjejaki ke peringkat universiti.
Sewaktu zaman universiti juga dia sering pulang lewat kerana minatnya yang begitu mendalam dalam bidang muzik. Di universiti dia akan bernyanyi, mencipta lagu dan bereksperimen berbagai teknik dalam bidang muzik.


Setelah menceburi dalam bidang muzik sebagai produser untuk beberapa tahun, maher diperkenalkan kepada RedOne, seorang muzik produser yang sedang meningkat naik di Sweden. Setelah bertugas dengan RedOne, Maher berhijrah pula ke New York. Di kota metropolitan ini, Maher lebih terdedah dalam industri muzik dan sempat bekerjasama dengan beberapa artis-artist hebat. Ini merupakan karier impiannya untuk seorang yang muda dalam bidang bisnes yang penuh glamor. Dia sangat meminati muzik, tapi dirasakan keadaan di sekelilingnya tidak dirasakan selesa, dan ada sesuatu yang tidak kena.

Pada Januari 2009, Maher Zain memulakan untuk menerbitkan sebuah album yang mencerminkan identiti beliau yang sebenar – Arab, Eropah dan Muslim – dan kemudian menanda-tangani kontrak bersama Awakening Records. Album pertamanya bukan saja menjadi nombor satu di catar Amazon.com dan juga menduduki ke tempat kesembilan dalam carta R&B.

Dalam bulan Januari 2010, dalam pertandingan muzik anjuran Nujoom FM (Stesyen Radion Mesir terbesar), lagu Ya Nabi Salam Alayka telah dinobatkan sebagai lagu terbaik tahun 2009. Maher Zain kini menjadi superstar muzik Islam yang begitu pantas meningkat naik.

Album Maher Zain mempunyai campuran muzik R&B dengan sentuhan tradisional, spiritual, soul dan juga kontemporari muzik pop. Dari segi spiritual dan ketuhanan, ia mudah menyentuh jiwa pendengar dengan elemen klasik yang memiliki keluarbiasaan yang mengagumkan..

Selain Maher Zain senditi menjadi eksekutif produser dalam album ini bersama Bara Kherigi, ia juga dirakamkan di 7 studio berlainan yang terletak di Istanbul, Mesir, Stockholm dan juga Mississauga – Kanada. Maher juga menyumbangkan beberapa lirik dalam album ini seperti lagu Barakallahu lakuma, Thank You Allah dan u Allah dan Ya Nabi Salam Alayka. Sebuah lagu yang berbahasa Arab dan Urdu turut dimuatkan. Lagu Allahi Allah Kiya Karo menampilkan khas penyanyi Irfan Makki.

Nama Maher Zain kini mengharum dengan begitu pantas sekali dan muziknya juga dikenali sebagai islamik moden serta vokal yang membuat kita mudah terpengaruh. Single dan muzik video animasi yang berjudul ‘Palestine Will Be Free’ dan juga muzik video ‘Insha Allah’ yang dirakamkan di London oleh seorang direktor British, Mike Harris, yang pernah bekerjasama dengan Coldplay dan Madonna. Selain dari itu, video ‘The Chosen One’ – mengisahkan ajaran nabi Muhammad dirakamkan di Los Angeles juga paling banyak ditonton melalui Youtube.

Maher Zain dijangkakan akan membawa muzik Islam ke satu tahap yang baru. Artis dan produser yang sangat berbakat ini membawa muzik kepada audiens yang lebih luas. Dengan mesej lagu-lagu yang mengisahkan kebesaran Allah, dengan penuh pendirian, dan keindahanNya, digabungkan dengan elemen R&B, muzik pop, Arab dan muzik Turki into susunan muzik yang lebih berani.

Setelah pengalamannya dalam industri musik, Maher benar-benar rasa syukur kerana telah menemui laluan yang benar, memaksimakan bakatnya yang sedia ada, dan menerbitkan lagu-lagu yang lebih dengan dirinya. Dan kini sudah tiba masanya untuk dia membantu orang lain melalui muzik “ Jika saya ada sesutau, saya mahu memberi tahu orang di luar sana bahawa ia adalah mudah untuk melihat laluan yang benar jika kita membuka mata dan melihatnya; itu yang terjadi dalam diri saya.”

Dan tidak mustahil juga Maher Zain akan ‘menawan’ para peminatnya di Malaysia dan di Singapura pada masa terdekat ini.

end

No comments: