Thursday, September 16, 2010

REVIU ALBUM BIANGLALA





BIANGLALA - CETUSAN IKHLAS MASIMRAN

Bianglala merupakan bahasa yang lebih kerap digunakan di Indonesia berbanding dari Singapura. Bianglala atau pelangi adalah fenomena optik dan meteorologi, berupa cahaya beraneka warna saling tampak di langit atau medium lainnya. Mata manusia akan dapat menikmati tujuh warna yang terkandung cahaya matahari, yang akan terlihat pada bianglala: merah, jingga, kuning, hijau, biru, nila, dan ungu. Ia hanya dapat dilihat sesudah hujan bersamaan dengan sinarnya matahari, tapi dari keadaan yang bertentangan.
Bianglala juga merupakan tajuk album Masimran yang baru dilancarkan di NLB @ The Courtyard, Perpustakaan Negara pada 31 Julai yang lalu. Walaupun ada banyak acara yang berlangsung pada hari yang sama, namun hampir 200 hadirin telah menyerikan majlis pelancaran tersebut.
Keindahan bianglala juga telah menyerikan album terbaru ini dengan irama muzik yang dapat memberikan ketenangan dan juga dapat menyentuh jiwa kita yang paling dalam. Malahan, ia menyajikan kita satu bahan muzik yang dapat memberi santapan minda kita jika sedang bercelaru.
Setelah memasuki pertandingan Anugerah di Mediacorp pada tahun 2001 dengan kumpulan Et’nik hingga ke peringkat akhir, Masimran juga sering membuat persembahan di beberapa majlis. Majlis atau acara yang sering dibuat persembahan termasuk di Madrasah Aljunied, Konsert Islam 2009, majlis pelancaran buku dan juga acara-cara kesenian yang lain.
Selain dari itu, Masimran juga pernah menyertai peraduan Gegaran 2001 anjuran PERKAMUS. Ini juga telah menjadi satu lagi batu loncatan bagi Masimran dalam bidang penciptaan lagu.
Minat yang mendalam dalam bidang seni muzik berputik sejak Masimran berumur 5 tahun lagi. Kini umurnya menjangkau 35 tahun dan masih mempelajari bidang nyanyian dan juga muzik. Baginya,mempelajari daripada pemuzik yang lagi senior amat membantu.
Lagu yang berentak etnik, nusantara dengan sulaman irama jawa dan sunda merupakan teras lagu-lagu dalam album Bianglala. Dengan setiap irama dan lirik dipadankan dengan telitik untuk menerbitkan satu produk yang penuh harmonis. Oleh kerana ramai penyanyi atau artis Singapura yang tidak berkecimpungan dalam alunan dan rentak sedemikian, maka itulah Masimran menceburi dan mencipta lagu-lagu berunsur etnik yang amat dia senangi. Dengan alunan rentak sebegini, ia seolah-olah memancarkan satu ketenangan dalam dirinya.
Sepanjang rakaman lagu-lagu dalam album ini tidak terlepas dengan pengalaman-pengalaman yang banyak memberikan Masimran pengajaran. Sepanjang rakaman album ini, ia telah banyak mengajar Masimran ketabahan dan kesabaran. Bukan mudah untuk menjadi seorang artis rakaman kerana banyak dugaan yang harus di tempuh. Album yang mengandungi sepuluh buah lagu mempunyai nilai-nilai tersendiri.

Setelah Anugerah 2001 hingga kini memang waktu yang agak lama untuk menerbitkan sebuah album. Memang bukan mudah untuk merakamkan lagu-lagu ciptaannya ke dalam sebuah album kerana tidak diberi peluang atau kesempatan untuk merakamkannya. Setelah album Bianglala diterbitkan, Masimran kini masih terus progresif dan berinisiatif untuk mencipta lagu-lagu berunsur ketuhanan dan selawat pula.

Lagu yang dijangkakan dapat menghambat hati para pendengar tidak lain dari lagu yang berjudul Bianglala. Lagu ini juga yang paling disenangi Masimran dan pernuh bermakna baginya. Selain menceritakan kisah fenomena salah satu ciptaan Allah, ia juga menggambarkan keindahan alam yang hanya dapat dinikmati seketika. Walaupun seketika, kesannya sungguh berpanjangan.

Selain itu, lagu yang berjudul Impian yang lirik dan lagunya dicipta Masimran sendiri mempunyai melodi yang begitu indah untuk mudah serap oleh halua telinga. Lapan lagi lagu lain seperti Adakah Aku Bersalah, Keindahan Cinta Suci, Kasih, Cahayamu Mutiaraku, Ikhtibar Kehidupan, Pelita, Ning dan juga Mutiara telah mengisi album solonya yang pertama. Irama yang bercorak lembut dengan sentuhan alat-alat muzik etnik serta bait-bait lirik yang berunsur puisi pastinya akan membuka jalan pada penyanyi yang bersuara lunak-gemersik ini.

Lirik-lirik dalam album ini turut disumbang oleh Mayang, Shahrudin Sardon dan juga NurQaseh. Album yang diterbitkan oleh Zag Production dan ID Arts Production kini telah mengisi kekurangan lagu-lagu puisi yang mempunyai elemen nusantara.

Dengan sentuhan para pemuzik yang profesional seperti Dzul Rabull Jalil (piano/keyboard), Azrin – Sri Mahligai (gitar, gambus), Alhafiz (seruling), Wan Abang (percussions), ia memberikan alunan yang klasik, etnik dan tetap segar.

Encik Zahidi Abdul Rahman, seorang Anggota Lembaga Perpustakaan Negara menjadi tamu untuk melancarkan album ini. Dengan pengacara Nora Ismail menjadi teraju pada acara tersebut, ia seolah-olah telah menyemarakkan lagi suasana.

Dengan terbitnya album ini, ia menjadi satu pembakar semangat bagi Masimran serta motivasi kepada semua pencinta seni terutama dalam bidang puisi untuk terus berjuang. Selain dalam bidang nyanyian penulisan lagu dan puisi, Masimran juga berminat dalam seni halus.

Zag Fahmoa merupakan penerbit eksekutif dan Masimran pula menjadi penerbit bersama dalam projek album ini, diyakini mendapat tempat di kalangan masyarakat yang mahukan irama yang santai dan berunsurkan etnik/nusantara.


Keindahan Album Bianglala, pastinya akan mendapat tempat di hati kita.

No comments: