Thursday, February 26, 2009

PANDUAN PELAJAR CEMERLANG


Oleh
Muhammad Salihin Sulaiman

Tajuk Buku : Petua Pelajar Cemelang
Buku ini ditulis oleh Dato’ Dr Hj Fadzilah Kamsah yang berpengalaman mengendalikan lebih 6000 kursus dalam bidang motivasi, komunikasi, keibubapaan, keusahawanan dan bermcam lagi.

Hj Muhammad Zakaria juga turut menyumbang dalam menghasilkan buku ini. Beliau ialah seorang motivator dan juga seorang konsultan di Telaga Biru Sdn Bhd. Buku ini diterbitkan oleh Telaga Biru dan berharga RM19.90.

Sebagai seorang pelajar, kecemerlangan mesti menjadi agenda pertama di dalam diari kehidupan anda. Panduan-panduan mudah dengan cara sistemetik dalam buku ini dapat mewujudkan bukan saja pelajar yang cemerlang malahan akan mudah menjadi contoh kepada para pelajar dan remaja yang lain.

Panduan pelajar dan remaja untuk mencapai kecermelangan akademik serentak dengan peningkatan sahsiah ada terkandung dalam buku ini. Teksnya dipermudahkan dalam bentuk nota ringkas untuk memudahkan anda merujuk mengikut tajuk.

Foto dan ilustrasi memberi penjelasan secara praktik bahawa kecemerlangan adalah benar dan realiti serta mudah dicapai. Gambarajah, carta dan jadual menerangkan langkah yang lebih cekap menuju kecemerlangan.

Semua pelajar mempunyai keupayaan yang sama untuk mencapai kecemerlangan. Mereka datang dari latar belakang yang berbeza. Mereka terdedah kepada kemudahan pembelajaran dan suasana alam sekitar yang sama.

Soalnya kenapa sesetengah pelajar lebih cemerlang dari yang lain? Malahan ada yang terlalu cemerlang sedangkan ada sebilangan kecil yang terlalu ketinggalan?

Dalam buku ini anda dapat menemui jawapannya: Kerana setiap pelajar menggarap input yang diterima dengan kaedah dan penerimaan yang berbeza. Di samping itu, persepsi setiap pelajar tidak sama. Ada yang terlalu bermotivasi tinggi dan ada yang sama apabila diolah di dalam acuan yang berbeza akan menghasilkan produk yang berbeza dan berlainan rasa.

Ada berbagai perspektif yang dibentangkan dalam kandungan buku ini. Tajuk-tajuk menarik dan berkesan termasuk Merangsang Deria Semasa Balajar, Meningkatkan Keupayaan Minda, Amalkan keadaan Pemakanan Baik dan Seimbang, Berdoa Setelah Gigih Berusaha, Memiliki Imej Diri yang Positif dan banyak lagi tajuk yang amat relevan dengan pelajar masa kini.

“Mereka yang mengaku bukan pelajar cemerlang, tidak mungkin akan menjadi pelajar cemerlang kerana telah meletakkan sasaran tidak mungkin jadi cemerlang, di dalam minda mereka.” Kecemerlangan dan kejayaan tidak datang begitu sahaja, dan dalam buku motivasi ini ia membantu untuk mengorak langkah demi langkah untuk mewujudkan pelajar-pelajar cemerlang.

Petua meningkatkan keupayaan minda juga digarap dalam buku setebal 104 mukasurat ini. Sebenarnya, keajaiban yang dicapai seseorang bermula dari minga yang kuat. Apa saja yang minda kita boleh gambarkan, kita boleh capai.

Motivasi dan kata-kata rangsangan dalam buku ini pastinya akan menyemarakkan para pelajar untuk bangkit ke satu tahap yang lebih berjaya dan menjadi insan yang lengkap. Setelah membaca buku panduan ini, pelajar akan pastinya bermotivasi tinggi dan akan mencapai apa saja yang mereka kehendaki.

No comments: