Thursday, February 26, 2009

Panduan Hak Cipta



Oleh
Muhammad Salihin Sulaiman

Hak cipta adalah harta intelektual pengkarya yang perlu dilindungi daripada ciplakan atau perlanggaran hak cipta, tidak mengira sama ada diterbitkan di media cetak, di media penyiaran ataupun di internet. Fahamilah kontrak dan royalti penerbitan sebelum menandatangani perjanjian dengan penerbit.

Ketahuilah tempoh perlindungan hak cipta bagi sesuatu karya dan pewarisan royalti yang diperolehkan oleh undang-undang. Ingat, apapun isi kandungan perjanjian dengan penerbit, hak moral pengkarya sentiasa terpelihara.

Hak cipta pengarang bersama, hak cipta karya terjemahan, kebebasan berkarya, kepentingan logo dan penerbitan sendiri karya merupakan antara aspek penting yang perlu diketahui.

Buku ini ditulis oleh Nisah Haron, yang pernah bertugas sebagai peguambela dan peguamcara. Beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda Undang-undang dan Sarjana Undang-undang dari Universiti Kebangsaan Malaysia.

Kini Nisah banyak memberi ceramah tentang hak cipta melalui bengkel-bengkel penulisan kreatif selain dari juga menjadi seorang penulis kreatif yang aktif.

Ada banyak perspektif yang begitu berguna untuk para penulis dalam buku ini. Tajuk-tajuk mengenai hak cipta amat menyeluruh di garapnya. Tajuk-tajuk yang pastinya dapat membantu penulis kita seperti Membuktikan Hak Cipta Sendiri, Kontrak penulisan dan Royalti, Kes-kes Perlanggaran Hak Cipta, Karya Diciplak, Hak Cipta Pengarang Dalam Sayembara, Jangka Masa Perlindungan Hak Cipta dan banyak lagi.

Perkara-perkara ini tidak boleh dianggap remeh oleh mereka yang sudah pun menceburi dalam bidang penulisan ataupun baru saja memasuki dunia ini. Dalam buku Karya Kita Hak Kita (Panduan Hak Cipta) yang diterbitkan oleh Al-Ameen Serve Holdings, contoh-contoh kes yang pernah berlaku juga dalam isu hak cipta juga dibentangkan.

Hubungan hak cipta dan seseorang penulis haruslah begitu rapat. Malah penulis dan hak cipta itu dilahirkan serentak. Pengarang memiliki hak cipta atas karyanya secara automatik.

Selain itu, penting untuk penulis mengetahui mengenai bayaran atau royalti yang bakal diperolehi daripada penerbit. Begitu juga dengan tindakan yang sewajarnya harus dilakukan sekiranya penerbit enggan membayar royalti seperti mana yang telah dipersetujui.

Dalam tajuk Pembayaran Royalti, penulis Nisah Haron menjelaskan bahawa penulis yang menghantar karya kepada mana-mana penerbitan perlu dibayar royalti dengan kadar yang ditentukan oleh pihak penerbit. Bayaran royalti ini merupakan ganjaran kepada penulis kerana memberi lesen kepada penerbit untuk menerbitkan karya penulis.

Sekiranya pihak penerbit enggan membayar royalti, penulis boleh menarik balik manuskrip sekiranya ia belum diterbitkan. Tetapi jika sudah diterbitkan, penulis mempunyai hak untuk menuntut dengan menghantar notis secara bertulis (surat, emel dan sebagainya) kepada pihak penerbit.

Perkara-perkara ini harus diambil tahu, kerana ada penerbit yang sengaja memutar-belikkan kata-kata mereka walaupun sudah ada kontrak antara penulis dan penerbit. Dalam dunia penerbitan yang semakin agresif, ramai penulis yang sengaja tidak mahu ambil tahu mengenai perkara ini. Lagi-lagi pada penulis yang baru menceburi dalam dunia ini, hasrat utama mereka hanya ingin karya mereka diterbitkan tanpa membaca kontrak dengan jelasnya. Yang telah ditipu dan teraniaya oleh penerbit juga bukan sedikit jumlahnya.

Hak cipta juga merupakan satu daripada cabang harta intelektual yang diberi perlindungan undang-undang. Hak cipta wujud untuk melindungi hak-hak pencipta yang menghasilkan karya sastera, muzik, seni, filem, rakaman bunyi dan siaran.

Konsep hak cipta sebagai harta benda bererti, sesuatu yang boleh dibeli, dijual, dipindahmilik, diwasiatkan, diwariskan dan juga disewakan. Buku ini dijelaskan dengan bahasa yang mudah dan bukan menggunakan istilah perundangan yang berat dan boleh mengelirukan. Tujuan lainnya ialah untuk meningkatkan kesedaran hak cipta di kalangan mereka yang tidak mengetahui undang-undang.

Melalui buku ini, diharapkan para penulis, penerbit dan pembaca mengetahui peranan masing-masing dalam dunia penerbitan.

Buku ini boleh didapatkan melalui www.ameenbooks.com.my

No comments: