Tuesday, January 5, 2010

ONLINE DENGAN TUHAN


REVIU BUKU
PERNAHKAH KITA ‘ONLINE DENGAN TUHAN’
Oleh
Muhammad Salihin Sulaiman
TAJUK BUKU : ONLINE DENGAN TUHAN
PENULIS : ZULKIFLI KHAIR
PENERBIT : PTS ISLAMIKA SDN BHD
TAHUN TERBITAN : 2009
JUMLAH MUKASURAT : 128
HARGA : RM13.00
Boleh juga didapatkan melalui online www.pts.com.my
******
Kita mungkin tak pernah menyedari bahawa kita sering berhubung dengan Tuhan melalui talian tanpa wayar. Lama atau sekejapnya kita mempunyai hubungan itu terpulang kepada setiap individu. Dalam buku ini menjelaskan bahawa ia bukan satu perkara yang mustahil terus denga Tuhan.
Sebenarnya, hubungan ‘online’ kita dengan Allah lebih dasyat dari ciptaan internet yang semakin laju dan berleluasa pada zaman ini. Ramai penduduk dunia yang tinggal di kota-kota besar mahupun di kampung-kampung kecil online setiap hari.
Dalam zaman global ini, internet, emel, ruang sembang seperti Yahoo Mesengger, Skype, jaringan sosial seperti Friendster, MySpace, Facebook dan sebagainya adalah medium perantara yang sinonim dengan masyarakat dalam berkomunikasi. Tidak kira di mana sahaja kita berada, online sentiasa berlaku tanpa mengira masa dan waktu.
Dalam kita asyik ‘online’ menyelusuri alam siber, kita terasa begitu kagum dengan ciptaan manusia yang begitu canggih. Berbagai informasi dan jenis perhubungan dapat dilakukan semasa kita ‘online’ Dan kita juga terasa begitu kagum bahawa ribuan lelaman yang begitu banyak yang boleh membantu kita mendapatkan maklumat dan jawapan dalam kehidupan.
Sebenarnya, Allah sudahpun mengurniakan kita sesuatu yang begitu hebat yang kandungannya begitu dalam dan luas. Dalam kitab yang dinamakan Al-Quran, kita boleh temui berbagai panduan dan juga informasi yang boleh dijadikan panduan oleh semua makhluk di muka dunia ini. Dan kitab teragung ini sememangnya lebih dasyat dari ciptaan manusia yang dipanggil internet.
Namun, hidup ini sebenarnya terkawal dan mempunyai hubungan langsung dengan Maha Kuasa. Jaringan dengan makhluk adakalanya menjadikan kita lupa bagi mencipta jaringan langsung dengan Pencipta. Sewaktu kita solat kita kita berhubung dengan Allah, bila kita berdoa kita berhubung dengan Allah dan bila kita bersujud kita berhubung dengan Allah. Pada hakikatnya, kita boleh berhubung dengan Allah pada sepanjang masa tanpa apa-apa bayaran.
Dan cuba kita bayangkan Nabi Muhammad SAW telah menerima wahyu-wahyu Allah melalui perhubungan langsungnya dengan Allah melalui melaikat. Dan wahyu-wahyu ini itu dikumpulkan menjadi Al-Quran; lautan ilmu yang tak terjangka luasnya.
Inilah keajaiban berkomunikasi tanpa wayar dengan Tuhan. Sembahyang dan doa adalah contoh komunikasi dengan Tuhan, yang lebih hebat dari broadband. Kita tak perlu modem dan router. Hanya dengan mendirikan solat dan memanjatkan doa di mana saja di muka bumi ini, kita dapat berhubung secara langsung dengan Tuhan.
Ketika berdoa, kita berbicara dan Tuhan mendengar. Kita merintih, Tuhan mendengar. Kita berdoa dan meminta, Tuhan terus mendenar tanpa jemu. Nabi Muhammad juga memesan, doa adalah senjata orang beriman. Doa adalah senjata yang unik. Dan adab-adab berdoa juga dijelaskan dalam buku ini.
Buku ‘Online dengan Tuhan’ merujuk kepada perhubungan dengan Tuhan yang lebih hebat melampaui batas teknologi ‘online’ yang wujud dan berleluasa pada hari ini. Perhubungan manusia dengan Tuhan sudahpun bermula sejak nabi Adam mula diciptakan – hubungan tanpa wayar (wireless) yang jauh lebih awal. Nabi Adam beserta nabi-nabi yang lain di samping para solihin memberi teladan bahawa hubungan manusia dengan Tuhan adalah sebagai makhluk dengan khalik, hamba dengan tuan, si papa dengan si kaya, dan si pacal hina dengan sang maharaja.
Buku ini selain daripada mahu menyentuh betapa mustahaknya hubungan akrab manusia dengan Tuhan, juga mahu mengajak pembaca mengagungkan Allah sebagai Tuhan pencipta dan pentadbir semesta alam, pemberi nikmat dan rezeki, serta penetap syariat sebagai protokol yang mesti diakuri dan dipatuhi. Selain itu, buku ini secara tegas mahu agar golongan muda dan remaja khususnya memanfaatkan teknologi online internet, 3.5G dan seumpamanya sebagai wahana untuk meningkatkan rasa hamba dan darjat iman.
end

No comments: